Köpevillkoren gäller köp via medistore.se.

1. Allmänt

2. Kunduppgifter och säkerhet

3. Avtal och beställning

4. Köp och betalning

5. Priser, prisgaranti och avgifter

6. Leverans och hämtning av varor

7. Ångerrätt

8. Öppet köp

9. Reklamation

10. Garanti

11. Tillämplig lag och tvist

12. Force Majeure

1. Allmänt

1.1. Dessa bestämmelser gäller vid försäljning till konsument av nya varor, huvudsak för enskilt och privat bruk. Avtal gäller mellan Kund och MediStore AB (juridiskt namn MediStore AB), org.nr 556756-3654. Alla produkter på medistore.se kan köpas av både privatpersoner och företag.

1.2. Vi reserverar oss mot eventuella tryck och skrivfel på hemsidan, samt slutförsäljning. En vara som lagts i kassan vid köptillfället sker inga prisförändringar på efter köpet gått igenom.

1.3. Vi vill påpeka att färgerna i våra bilder kan avvika från verkligheten. Beroende på vilken bildskärm du har kan färgåtergivningen och nyansen i bilden komma att se olika ut beroende på dina lokala skärminställningar.

1.4. Bilderna på sidan ägs av MediStore eller dess licensgivare. Om bilder önskas användas i andra sammanhang krävs det att ni kontaktar oss för ett medgivande.

1.5. Mycket av vårt sortiment på medistore.se har en längre produktbeskrivning men inte allt. En del utrustning är tekniskt avancerad och kräver avancerad kunskap. Vid avancerade tekniska frågor ber vi dig att mejla in till info@medistore.se för snabb hantering av produktexpert. Vid enklare tekniska frågor, vänligen kontakta
Kundtjänst.

1.6. Produkter som säljs på medistore.se åtföljs av manual/bruksanvisning i fysisk och/eller digital form.

2. Kunduppgifter och säkerhet

2.1. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga. Kunden ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter.

Vi hanterar person- och kontaktuppgifter i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Vid beställning godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i vårt system och dessa kommer endast att användas för att ge dig bästa möjliga service. Det kan handla om att meddela orderstatus, leveransbesked men också informera om kampanjer och nyheter. MediStore kommer aldrig sälja dina uppgifter vidare till en tredje part utan använder dem endast för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

2.2. Som kund är du själv ansvarig för dina inloggningsuppgifter och köp knutna till dessa så därför är det av största vikt att dessa inte missbrukas eller delas med obehöriga. Om du misstänker att någon missbrukar dessa handlingar ska du anmäla detta till oss omgående. MediStore har också rätten att stänga av en kunds konto vid misstanke om missbruk.

2.3. Vi krypterar all trafik (SSL-Certifikat) mellan din dator och vår webbshop för att garantera att ingen kan komma åt dina uppgifter. För betalprocessen används säkra betalningar från Klarna som också dom är krypterade. Klarna och Klarna Checkout följer de s k Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).Vill du läsa mer om hur Klarna arbetar med säkra betalningar, se Klarna.se.

3. Avtal och beställning

3.1. För att ditt köp ska gå igenom behöver du acceptera villkoren. Detta innebär att du förbinder dig att följa villkoren och att du tagit del av informationen om personuppgifter. Du samtycker även till användningen av cookies (läs mer om cookies här). Ett avtal ingås när du som konsument slutfört ditt köp i kassan. I enskilda fall kan vi neka en beställning.

3.2. I samband med din beställning skickar vi en orderbekräftelse via e-post som bekräftar ditt köp. Observera att din beställning endast kan bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter.

3.3. Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern.

4. Köp och betalning

4.1. Enligt svensk lag, utför vi inte kontantköp till personer under 16 år eller kreditköp till personer under 18 år.

Kunder under 18 år måste ha målsmans godkännande.

4.2. Alla beställningar är välkomna på medistore.se och därför finns inget krav på ett minsta beställningsbelopp.

4.3. Kunden kan betala sitt köp på de sätt som anges på hemsidan. För att läsa mer om de olika betalningsmöjligheterna läs avsnitt Betalning & Leverans. 4.4 Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Kund får då en kopia på kreditupplysningen per post. Kredittiden för fakturaköp via Klarna checkout är 14 dagar, fakturan skickas ut via e-post eller brev i anslutning till leveransen. Kunder som ringer in sin order och som vi registrerar manuellt, debiteras en fakturaavgift om 12 kr. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har kund handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Länk till Klarnas Villkor.

5. Priser, prisgaranti och avgifter

5.1. Alla våra priser till privatpersoner är inklusive moms och räknat i svenska kronor. Frakt och fakturakostnad tillkommer i kassan där du ser ditt totalbelopp för köpet. Inga andra avgifter tillkommer därefter.

5.2. Vi reserverar oss för eventuella slutsålda varor samt eventuella pris-, tryck- och skriftfel. En vara som lagts i kassan vid köptillfället sker inga prisförändringar på efter köpet gått igenom.

5.3. Om du skulle hitta samma produkt till ett lägre pris hos ett annat företag träder vår prisgaranti i kraft och MediStore erbjuder då en mellanskillnad. Detta behöver styrkas med kvitto, annons, offert eller dylikt inom 10 dagar efter köp datumet.

6. Leverans och hämtning av varor

6.1. Leveranstiden räknas från slutfört köp i kassan. Sker köpet på en helgdag börjar leveranstiden gälla nästkommande helgfria vardag.

Leveranstid på ”Beställningsvara” innebär att MediStore beställer varan från leverantör och leveranstiden är en uppskattning av eventuell tillverkningstid från fabrik. Beroende på vad för sorts produkt och vart ifrån den skickas kan leveranstiden variera. Leveranstiden är beräknad till det att varan mottagits på MediStores lager. Vänligen läs avsnittet Frakt och leverans för mer information angående priser och tidsangivelser.

6.1. Om kund har köpt till hemleverans ska kund befinna sig på avtalad tid och plats. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots överenskommen leverans med transportbolaget äger MediStore rätten att ta ut en avgift om 375kr. Vid ej uthämtat paket via DHL Service Point förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 150kr för omkostnader av returfrakt och administration.

6.2. MediStore ansvarar för att varan är felfri när den lämnat lagret. Risken för varan övergår på kunden när kunden mottagit varan.

6.3. MediStore baserar sina transportavgifter på den geografiska täckningen av postnummer. I vissa fall täcker samma postnummer både fastland och öar vilket omöjliggör hanteringen av frakttjänster på ett korrekt sätt i kassan på medistore.se för sådana postnummer. Som regel avlämnas varorna på en färjeterminal där kunden ansvarar för upphämtning.

6.4. Kunden bör i eget intresse vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador och utan dröjsmål anmäla en sådan eventuell skada till MediStore. Kunden bör också inom skälig tid pröva om varan fungerar tillfredsställan6.1. Varje enskild produkt på medistore.se har en angiven lagerstatus. Leveranstiden räknas från det att kunden slutfört sitt köp i kassan på medistore.se, du får sedan en orderbekräftelse som bekräftar att köpet gått igenom. Sker köpet på en helgdag börjar leveranstiden gälla nästkommande helgfria vardag.

”Beställningsvara” innebär att MediStore beställer varan från leverantör och leveranstiden är en uppskattning av eventuell tillverkningstid från fabrik. Beroende på vad för sorts produkt och vart ifrån den skickas kan leveranstiden variera. Leveranstiden är beräknad till det att varan mottagits på MediStores lager. Vänligen läs avsnittet Frakt och leverans för mer information angående priser och tidsangivelser.

6.2. Om kund har köpt till hemleverans ska kund befinna sig på avtalad tid och plats. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots överenskommen leverans med transportbolaget äger MediStore rätten att ta ut en avgift om 375kr. Vid ej uthämtat paket via DHL Service Point förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 150kr för omkostnader av returfrakt och administration.

6.3. MediStore ansvarar för att varan är felfri tills dess den nått konsumenten.

<p ">6.4. MediStore baserar sina transportavgifter på den geografiska täckningen av postnummer. I vissa fall täcker samma postnummer både fastland och öar vilket omöjliggör hanteringen av frakttjänster på ett korrekt sätt i kassan på medistore.se för sådana postnummer. Som regel avlämnas varorna på en färjeterminal där kunden ansvarar för upphämtning.

6.5. Kunden bör i eget intresse vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador och utan dröjsmål anmäla en sådan eventuell skada till MediStore. Kunden bör också inom skälig tid pröva om varan fungerar tillfredsställande. Se avsnitt Reklamation under köpevillkoren på hemsidan.
<p "="">6.1. Varje enskild produkt på medistore.se har en angiven lagerstatus. Leveranstiden räknas från det att MediStore bekräftat köpet med orderbekräftelse. Sker köpet på en helgdag börjar leveranstiden gälla nästkommande helgfria vardag.

”Beställningsvara” innebär att MediStore beställer varan från leverantör och leveranstiden är en uppskattning av eventuell tillverkningstid från fabrik. Beroende på vad för sorts produkt och vart ifrån den skickas kan leveranstiden variera. Leveranstiden är beräknad till det att varan mottagits på MediStores lager. Vänligen läs avsnittet Frakt och leverans för mer information angående priser och tidsangivelser.

6.1. Om kund har köpt till hemleverans ska kund befinna sig på avtalad tid och plats. Hemleverans sker endast mellan kl. 07-17. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots överenskommen leverans med transportbolaget äger MediStore rätten att ta ut en avgift om 375kr. Vid ej uthämtat paket via DHL Service Point förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 150kr för omkostnader av returfrakt och administration.

6.2. MediStore ansvarar för att varan är felfri när den lämnat lagret. Risken för varan övergår på kunden när kunden mottagit varan.

6.3. MediStore baserar sina transportavgifter på den geografiska täckningen av postnummer. I vissa fall täcker samma postnummer både fastland och öar vilket omöjliggör hanteringen av frakttjänster på ett korrekt sätt i kassan på medistore.se för sådana postnummer. Som regel avlämnas varorna på en färjeterminal där kunden ansvarar för upphämtning.

6.4. Kunden bör i eget intresse vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador och utan dröjsmål anmäla en sådan eventuell skada till MediStore. Kunden bör också inom skälig tid pröva om varan fungerar tillfredsställan
6.6. Om du i samband med din beställning fått leveranssättet; hemleverans, förutsätter detta att transport med lastbil kan ske på allmän väg fram till leveransplatsen och att transporten kan ske utan att behöva använda en eller flera färjor (eller motsvarande). Gotland är dock ett undantag gällande denna bestämmelse.

6.7. För att eventuell inbärning av en vara skall ske förutsätts det att platsen dit varan ska bäras är åtkomlig utan risk för person- eller sakskada. (Se till att utrymmet dit varan ska bäras inte innebär fara för att personal eller vara utsätts för skada). Varan bärs upp i emballerat skick.

6.8. Du får alltid en avisering från transportbolaget via SMS eller telefonsamtal med information om var och när Din beställning ska hämtas/levereras.

Om du ska hämta ut din försändelse hos ombud ligger varor kvar i 14 dagar från det att aviseringen mottagits, endast i undantagsfall skickas avisering via vanlig post. För ej uthämtade paket debiterar vi dig en avgift motsvarande returfrakten, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad. Förvaringstid hos postombud kan ej förlängas.

6.9. Vi bevakar alltid din beställning och vid eventuell leveransförsening eller avvikelse utifrån din preliminära leveransvecka ser vi till att meddela dig snarast möjligt med anledning av ny leveranstidpunkt.

7. Ångerrätt

<p "="">7.1. Vid köp av varor på medistore.se tillämpas Lag om distansavtal- och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att kunden alltid har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan. För att ångerrätten ska gälla måste MediStore meddelas inom den angivna tiden. Konsumenten har dessförinnan rätt att utan kostnad öppna förpackningen (gäller ej plomberade varor då dessa ej innefattas av ångerrätten) för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat eller skadas.

Ångerrätten gäller dock inte vid specialbeställda varor där kunden har satt sin personliga prägel på varan eller ändrats väsentligt efter kundens särskilda önskemål. (T.ex. gravyr eller brodyr). Läs mer i avsnittet Ångerrätt & Retur.

7.2. Kunden står för returfrakten och den returnerade varan packas och skyddas i sitt originalemballage i lika gott skick som när du mottog. Varan får heller inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.

7.3. Återbetalning sker normalt inom 3-5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att MediStore mottagit meddelandet om utnyttjandet av ångerrätten. Kunden kan dock få vänta till dess att vara kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först.

På det belopp som återbetalas har MediStore dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion.

7.4. Ångerrätten gäller inte företagskunder.

7.5. Retur av vara ska göras på så sätt som beskrivs på hemsidan, se avsnitt Ångerrätt och retur. Du kan också läsa mer på
www.konsumentverket.se

7.6. Vid beställningar där en vara påbörjat sin tillverkningsprocess efter kundens specifika önskemål upphör ångerrätten. Efter det att kunden godkänt MediStores köpvillkor i kassan samtycker också kunden till att MediStore påbörjar fullgörandet av beställningen.

8. Öppet köp

8.1. Vid köp av varor på medistore.se erbjuder vi alltid 14 dagars öppet köp. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan. För att ångerrätten ska gälla måste MediStore meddelas inom den angivna tiden. Varan måste vara oanvänd och i samma skick som när du mottog den. Du måste också kunna uppvisa kvitto.

8.2.Öppet Köp gäller inte specialbeställda varor där kunden har satt sin personliga prägel på varan eller om varan ändrats väsentligt efter kundens särskilda önskemål.
Öppet köp gäller inte för rea-varor, om inte annat överenskommits vid köptillfället. Sådan överenskommelse ska i så fall stå angiven på kundens kvitto för att öppet köp ska gälla.

8.3. Kunden står alltid för returfrakten vid öppet köp och den returnerade varan ska packas och skyddas i originalemballage och vara i samma skick som när du mottog den för att den ska godkännas för Öppet Köp.

8.4. Återbetalning sker normalt inom 3-5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att MediStore mottagit meddelandet om utnyttjandet av Öppet Köp. Kunden kan dock få vänta till dess att vara kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. Eventuell fraktavgift betalas inte tillbaka vid Öppet Köp retur. MediStore förbehåller sig rätten att neka ett Öppet Köp om varan är väsentligt förändrad från ursprungskick.

8.5. Vanliga Returer & Byten där kund ej åberopar Öppet Köp, skall göras enligt vad som är angivet på hemsidan. Läs avsnitt Ångerrätt och retur.

 

9. Reklamation

9.1. Som privatkund har du alltid 3 års reklamationsrätt på varor som inhandlats på medistore.se

9.2. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Kunden ska kontakta kundtjänst inom skälig tid efter det att kunden upptäckt felet. Senast inom 2 månader brukar anses som skälig tid för upptäckt av reklamation.

Se avsnittet
Reklamation.

Som privatkund har du alltid 3 års reklamationsrätt på varor som inhandlats på medistore.se. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Du som kund ska alltid kontakta MediStore inom skälig tid efter det att du upptäckt felet. Senast inom 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av reklamation.

Som konsument ersätts du för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som kan ha uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Detta förutsatt att reklamationen är godkänd enligt Konsumentköplagen.

Vid reklamationsärenden följer MediStore alltid riktlinjerna enligt Allmänna reklamationsnämnden. (www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se.

<p "="">
9.5. Observera att färgerna i våra bilder kan avvika ifrån verkligheten. Beroende på vilken bildskärm du har kan nyansen och färgåtergivningen i bilden komma att se olika ut beroende på dina lokala inställningar.

9.6. Vi reserverar oss mot eventuella tryck- och skrivfel på hemsidan. Samt slutförsäljning. Den information som ges i kassan bekräftas vid köpet är det som gäller.

10. Garanti

10.1. MediStore erbjuder 1 års garanti på alla våra varor så tillvida inte annat angetts, samt 3 års reklamationsrätt enligt ARNs riktlinjer (www.arn.se).

10.2. Garantin gäller från varans ursprungliga inköpsdatum. Inköpskvitto måste uppvisas för att garantin ska gälla.

10.3. Garantin gäller inte varor som har förvarats eller monterats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod/produkter.

10.4. Garantin gäller inte om varan har använts i annat sammanhang än för det den är avsedd för.

10.5. Garantin gäller heller inte transportskador eller demoexemplar.

11. Tillämplig lag och tvist

11.1. Vid eventuell tvist så följer Medistore riktlinjer och beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

11.2. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas utifrån svensk lag och avgöras av allmän domstol..

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Konsumenter som har en tvist med ett e-handelsföretag i Sverige kan göra en anmälan på svenska direkt till ARN.
Länk till ARN: s anmälningsformulär.

Postadress till ARN:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Online dispute resolution (ODR)
Kontaktinformation till den Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR).
Länk till ODRs plattform.

12. Force Majeure

12.1. MediStore ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på medistore.se webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning. Köpvillkoren är senast uppdaterad 2016-04-21