Får jag returnera min vara?
För att kunna returnera din vara till oss behöver du först säkerställa att det inte passerat mer än 14 dagar sedan du mottog den från oss. Dvs. har du haft varan kortare tid än 14 dagar gäller ångerrätten. Senast dag 14 måste du meddela MediStores kundtjänst att du önskar nyttja ångerrätten, för att ha rätt till ångrat köp. När du meddelat oss detta har du sedan ytterligare 14 dagar på dig att skicka in din vara till oss.

Vad händer när 14 dagar har passerat?
Ångerrätten gäller endast fram till dag 14 från mottagen leverans. Därefter har man som konsument ingen rätt att ångra sitt köp.

Hur returnerar jag min vara?
Du kan välja mellan dessa två alternativ.

• Köpa returetikett på egen hand via hemsidan.
Klicka här.

• Kontakta kundtjänst för manuell hantering av din retur.
Kontakta Kundtjänst.

När du köpt en returetikett på hemsidan sker följande:

• Du får en bekräftelse via e-post på att vi mottagit din beställning av returetikett.
(OBS! I enstaka fall förkommer det att returetiketten hamnar i skräpmappen i mejlen, vänligen titta där innan du kontaktar oss för ny etikett.)

• Du som kund står för kostnaden av returfrakten. Den returnerade varan ska packas i sitt originalemballage och skickas väl skyddad med returetiketten påklistrad. Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.

• När varan sedan inkommer till MediStore ser vi över om ditt ångrade köp uppfyller de krav som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten enligt Konsumentverket.

• Om returen blir godkänd återbetalas köpesumman till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog returen. Förutsatt att ditt ångrade köp/retur är godkänd enligt Konsumentverkets regelverk. Vid ej godkänd retur, meddelas du detta via e-post.

Hur gör jag om jag inte vill köpa er returetikett?
Om du inte vill använda dig av våra förmånliga returetiketter och istället önskar returnera din vara på egen hand går det bra.

• Du behöver då först meddela vår Kundtjänst att du kommer att ångra ditt köp.

• Returnera sedan varan som Företagspaket till oss på nedan adress.
(OBS! Mycket viktigt att den skickas till oss som företagspaket då den annars hamnar hos ombud där vi inte kan hämta varan och den går då i retur till dig som avsändare.)

MediStore AB
Varumottagningen/Retur
Stormbyvägen 2–4
163 55 Spånga

Ange alltid följande uppgifter i din egna retur till oss:
• Kontaktuppgifter
• Ordernummer
• Anledningen till ångrat köp.

Det går också bra att använda Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
Önskar du ytterligare hjälp eller information kring ditt ångrade köp är du välkommen att kontakta Kundtjänst.

Nedan kan du läsa mer om dina rättigheter som konsument samt våra villkor gällande ångerrätt.

Hur fungerar ångerrätten?
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan.

Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan.
Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
Observera att det enligt lag är kunden som ska betala för returfraktkostnaden och enligt lag kan komma att få betala för en varas värdeminskning
i den mån den beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Undantag
Det finns vissa undantag från ångerrätten, dessa avser bl.a. följande:

• Om du köpt en vara som har tillverkats enligt egna anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel (tex gravyr och brodyr).

• Om du köpt en vara som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och om plomberad förpackning har brutits av dig som konsument.

Alla undantag i distansavtalslagen kan du läsa om i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet, paragraf 1 och 11. Lagen på riksdagens webbplats.

Villkor Ångerrätt
Vid köp av varor på medistore.se tillämpas Lag om distansavtal- och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att kunden alltid har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan. För att ångerrätten ska gälla måste MediStore meddelas inom den angivna tiden. Konsumenten har dessförinnan rätt att utan kostnad öppna förpackningen (gäller ej plomberade varor då dessa ej innefattas av ångerrätten) för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas, hanteras ovårdat eller skadas.

Återbetalning
Återbetalning sker normalt inom 3–5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att MediStore mottagit meddelandet om utnyttjandet av ångerrätten. Kunden kan dock få vänta till dess att vara kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. På det belopp som återbetalas har MediStore dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion eller inte skickat in produkten komplett med alla tillbehör.

Om du valt faktura som betalsätt så makuleras den. Om du redan hunnit betala din faktura kommer Klarna inom kort att kontakta dig för en återbetalning.
Har du betalat med kort eller direktbank så kommer pengarna återbetalas till samma kort/konto som du uppgav vid köpet.

Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller dock inte vid specialbeställda varor där kunden har satt sin personliga prägel på varan eller ändrats väsentligt efter kundens särskilda önskemål. (T.ex. gravyr eller brodyr).
Läs mer i avsnittet Ångerrätt & Retur. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se

Vid beställningar där en vara påbörjat sin tillverkningsprocess efter kundens specifika önskemål upphör ångerrätten. Efter det att kunden godkänt MediStores köpevillkor i kassan samtycker också kunden till att MediStore påbörjar fullgörandet av beställningen.

Ångerrätt Företagskunder
Ångerrätten gäller inte företagskunder.

Reklamation
Vid reklamation måste du alltid meddela Kundtjänst på förhand, sedan står MediStore för kostnaden av returfrakten. För att läsa mer om reklamationer vänligen läs avsnitt Reklamation i våra köpevillkor på hemsidan.